Nincs új a nap alatt! A divat és a divat fotózás is mindig ismétli önmagát, hol kisebb, hol nagyobb mértékben. Olyan divat fotókat mutatunk, melyeken napjaink híres fotósai tisztelegnek az egyetemes fotótörténet ironikus divat képei előtt…
2023. 03. 29.Erwin Blumenfeld fényképezte Lisa Fonssagrives-t 1939-ben francia Vogue magazin számára, amint az Eiffel-torony oldalán a műemlék építésének ötvenedik évfordulóján Lucien Lelong ruhakölteményét libbenti fel.
2009-ben Harper’s Bazaar magazin címlapján Peter Lindbergh hasonló stílusú fotója szerepelt Kate Winsletről, aki a Chrysler Building előtt Ralph Lauren ruháját viseli.
Forrás: Fotó: The Eiffel Tower by Erwin Blumenfeld, Paris Vogue 1939 / Peter Lindbergh: Harper’s Bazaar August, 2009
Helmut Newton német fotográfus gyakran fotózta meztelenül vagy hiányos öltözetben Elsa Peretti manökent és ékszertervezőt. Peretti kérésére azonban Newton egyetlen egyet sem publikált ezekből az aktfotókból édesapja haláláig. A fotós 1975-ben olyan képet publikált Perettiről, amelyen a manöken Halston által tervezett playboy nyuszi ruhában a csillogó New York-i várossziluettel a háttérben látható.
Newton felvételét a Vogue 2010. márciusi száma számára Mario Testino fotográfus gondolta újra, Elsa Peretti szerepében Tina Fey-jel és a nyuszifülek helyett Mickey egér fülekkel.
Fotó: Helmut Newton: Elsa Peretti in a Halston ‘Bunny’ costume, 1975 / Mario Testino: Tina Fey, Vogue March, 2010
Irving Penn a Vogue vezető fotográfusa a magazin 1950. április 1-i számában a rá jellemző nagyon kontrasztos fekete-fehér képi világgal jeleníti meg a címlapfotón jeleníti meg Jean Patchett-et hálóba és sálba burkolódzva ábrázolja, aki életnagyságú,
A Vogue 2013. decemberi kínai számában Mario Testino Penn korai munkáit idézte fel. Shu Qi model Jean Patchett szerepében látható Penn ismert beállítását megjelenítve.
Fotó: Jean Patchett by Irving Penn for Vogue April 1 1950./ Shu Qi by Mario Testino for Vogue China December, 2013.
1939-ben Horst P. Horst a Vogue november 1-i Vanity (hiúság) című kiadása számára fényképezte Bettina Bolegard, Helen Bennett and Muriel Maxwell modelleket. Horst képeit gyakran szürreális elemekkel szőtte át, a perspektívákkal és az arányokkal játszott.
Horst címlapképének tiszteletére a londoni Vanity Fair magazin 2010. júliusi száma számára Norman Jean Roy fotográfus fotózta a Twilight (Alkonyat) sorozat három sztárját, Dakota Fanning-et, Ashley Greene-t és Bryce Dallas Howard-ot.
Fotó: Horst P. Horst: November 1, 1939 cover of Vogue / Norman Jean Roy for Vanity Fair UK July, 2010
Melvin Sokolsky törekedett a szürreális hatás keltésére képein, divatfotósi munkásságában az arányokkal, a perspektívával és különböző Photoshop trükkökkel játszott. Sokolsky a Párizsban üvegbuborékban lebegő lányok sorozatával vált ismertté, amelyet a Hieronymus Bosch Gyönyörök kertje című fantasztikus festményén látható üvegbuborékba zárt pár ihlette.
Annie Leibovitz Ben Stillert, a Zoolander, a trendkívüli című szatirikus film színész-rendezőjét fotózta Sokolsky stílusában a Vogue 2001. októberi számának.
Fotó: Melvin Sokolsky: Simone d’Aillencourt in “On the Seine, Paris, 1963″ / Annie Leibovitz: Ben Stiller and Stella Tennant in “Funny Face”, Vogue October, 2001
John Rawlings fotográfus a női ruha körítéseit helyezi középpontba és csak a test nélküli modell kellékekkel bőségesen ellátott kezét és arcát fényképezi, amelyek látszólag a semmiből bukkannak elő. A második világháborúban a jegyrendszer alatt a divatról szóló tudósítások nagy jelentőséget tulajdonítottak a kellékeknek. Amikor új ruháról szó sem lehetett, a leleményes nő úgy frissítette ruhatárát, hogy új pántlikát kötött a kalapjára.
Fotó: John Rawlings, Vogue March, 1943 / Channeling John Rawlings by Bianca Venerayan, 2012.
A Brooklynban született Bert Stern leginkább hírességekről készült felvételei és reklámfotói révén vált ismertté. Stern 1962-ben Walter Chiari színészt, az 1960-as évek olaszországi társasági élet elengedhetetlen tartozékát fényképezte Monique Chevalier modellel, aki a képen egy pohár Chateau Lafite-Rothschild bort fogyaszt. Úgy tűnik, hogy Chiarit elbűvöli partnernője, aki viszont a vele szemben ülő férfi helyett inkább az italára koncentrál.
2010-ben Stern megbízást kapott a Stella Artois reklámkampányának fotózására, ahol híres 1962-es képét a belga sörgyár számára állította be újra. A két fénykép majdnem azonosnak tűnik — azzal a nyilvánvaló különbséggel, hogy a bort sörre cserélték.
Fotó: Walter Chiari and Monique Chevalier by Bert Stern for Vogue April, 1962. / Bert Stern for Stella Artois, 2010.
Norman Parkinson angol fotográfus képein a csúcsdivat csillogó aranykorát dokumentálta, Audrey Hepburnt rózsaszínű ruhában fuksziaszínű virágok háttere előtt fényképezte 1955-ben.
Tim Walker Natalie Portmant színésznőt a Miss Dior Cherie 2013-as parfüm reklámkampánya számára hasonlóan rózsaszínű Dior ruhában és a rózsaszín különböző árnyalataiban pompázó virágfal előtt állva, talán Parkinson képére utalva örökítette meg.
Fotó: Norman Parkinson: Audrey Hepburn, 1955 / Tim Walker: Natalie Portman for Miss Dior Cherie, 2013
Philip „Snapdragon” Stern amerikai fotós volt, aki híres hollywoodi sztárokról, mint Marilyn Monroe-ról és James Dean-ről készült ikonikus portréiról, valamint háborús fotózásairól vált ismertté. Az Egyesült Államok hadseregének őrjeként szolgált a „Darby’s Rangers” csapatánál a második világháború észak-afrikai és olasz hadjáratai során. Témái a háborús fronttól Hollywoodig széles skálán mozogtak.Dean korai halálának évében Stern a pulóvere nyakából kikukucskáló színészt, talán titokzatos személyiségére utalva fotózta.
Hedi Slimane fotográfus és Saint Laurent-divattervező Justin Timberlake-et hasonlóan fényképezte, amint pulóveréből a külvilágra kikukucskál a The New York Times T Magazine Style Men’s Fall Fashion (őszi férfidivat) 2013. évi számában.
Fotó: Phil Stern: James Dean, 1955 / Hedi Slimane: Justin Timberlake for NY Times T Style Men’s Fall Fashion, 2013
Richard Avedon a második világháború utáni nők képét valószínűtlenül elegáns nők fotóival segített definiálni, akik Avedon jellegzetes színpadias stílusában, mesterkélten pózolnak. Avedon egyik legismertebb fotója a „Dovima az elefántokkal”, amelyen Dovima, a csúcsdivat szerint öltözött manöken 1955-ben a párizsi Téli cirkuszban (Cirque d’Hiver) látható.
A brit Vogue magazine 1992. márciusi számában Eric Boman „Ó, Marokkó!” című vezércikke ugyan nem közvetlenül az előbbi képre utal, de a témája hasonló.
Fotó: Richard Avedon: Dovima with Elephants, 1955 / Eric Boman: UK Vogue March, 1992